BODY&MIND czyli słów kilka o TRENINGU MENTALNYM.

Mentalnośc, inaczej nastawienie, świadomośc. Mówi się o mentalności narodowej, określonej grupy społecznej, wiekowej, osobników tej samej płci etc.

A jak mentalnie trenowac ? I po co ?

Podstawą w treningu mentalnym jest duża uważnośc na ciało. Świadomośc,iż ciało i umysł stanowią nierozerwalną całośc i nieustannie wpływają na siebie wzajemnie. Świadomośc ciała, to nie tylko wiedza, gdzie mamy jaką kończynę, jaką poszczególne narządy spełniają funkcję, która strona to prawa a która lewa. To także wrażliwośc na reakcje pochodzące z ciała, których nie opisuje się w naukowych książkach. To doświadczanie i poznawanie swoich możliwości. Sprawdzanie, jak dany ruch wpływa na nasze ciało, czy zwiększa lub zmniejsza jego fizyczne parametry ? To KONTAKT z ciałem. Słuchanie i odbieranie płynących z niego sygnałów ( ból, sztywnośc, ciepło, zimno, rozluźnienie itp. )

Dziedzina zajmująca się wpływem ciała na umysł i odwrotnie to psychosomatyka. To bardzo złożone zagadnienie, posiadające ogromną ilośc opracowań. Skupmy się na aspekcie czysto treningowym. Jak kontakt ciała z umysłem można wykorzystac w codziennej dawce ruchu ?

Na pierwszy plan wysuwa się wizualizacja. To wyobrażanie sobie – siebie w trakcie cwiczeń, procesów zachodzących w organizmie, efektów jakie dany trening ma nam przynieśc. Wizualizowanie powinno mieć charakter pozytywny, z nastawieniem na już osiągnięte rezultaty. Podczas wizualizacji skupiamy się na konkretnej aktywności, oraz na zaangażowanych w nią częściach ciała, dosłownie kierując tam nasz oddech oraz generując w danym miejscu energię. To bardzo ważne, jeśli chcemy trenowac na jakośc nie na ilośc, oraz traktujemy zagadnienie poważnie.

Zgadzam się z tym, iż trening z słuchawkami na uszach pozwala zapomniec o otaczającej rzeczywistości, dając uczucie odreagowania oraz relaksu. Ale nie porzucajmy całkiem aktywności podczas których ,,muzyką” dla naszych uszu jest nasz przyspieszony oddech, odgłos stóp udarzających o podłoże oraz pulsujący rytm przyspieszonego bicia serca…

 Znajomośc swojego ciała ma również ogromne działanie terapeutyczne. W ciele zgromadzonych jest mnóstwo emocji, przeżyc skumulowanych w określonych miejscach i narządach. Np. barki, tak często zesztywniałe i spięte są wynikiem ,,brania na siebie” zbyt dużej ilości obowiązków oraz stresu z tym związanego. Pracując nad rozluźnieniem barków warto pomyślec o tym, czy z czegoś możemy zrezygnowac , aby się odciążyc. A może gra warta jest świeczki i wówczas zamiast rozluźniac , należałoby wzmocnic te miejsca, aby bez trudu radzic sobie z codziennymi wyzwaniami ?

W treningu mentalnym mającym działać terapeutycznie zwraca się dużą uwagę na ergonomię wysiłku. Ergonomia to wykonywanie danej czynności w możliwie najlepszych warunkach,przy najbardziej optymalnym nakładzie energetycznym, ze zminimalizowaniem strat dla organizmu. Znając swoje ciało oraz jego możliwości zmniejszamy ryzyko zaszkodzenia sobie, wiemy kiedy jesteśmy ,,w formie”, a kiedy powinniśmy zafundowac sobie dawkę regeneracji. Wiemy też, co służy naszemu ciału, czy najlepiej odpoczywa mu się biernie, leżąc lub poddając się rozluźniającym zabiegom, a może raczej aktywnie , zmieniając formę aktywności na dotąd nieznaną i bodźcującą nas z innej strony (…)

Formami powszechnie dostępnymi z nurtu BODY&MIND ( Ciało i umysł ) są m.in. joga, pilates, bodyART®, Mental Body, oraz szeroko pojęty taniec, od nowoczesnych, ogólnie dostępnych rodzajów, po tańce sensualne, intuicyjne będące formą dynamicznej medytacji.

Napisz odpowiedź lub komentarz

Twój adres email nie będzie opublikowany.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.